DLR Kredit kundecase: Vi blev holdt i hånden til vi stod med et produkt, der bare virkede


Med en sammenlagt it-karriere hos DLR Kredit på 31 år, har it-driftschef Lars Faber om nogen en grundig indsigt i, hvordan bevidstheden om it-sikkerhed har ændret sig.

Der var engang, hvor tingene ”jo bare skulle virke”, og hvor hackere ikke var en nævneværdig trussel – og så er der nu, hvor sikkerhed tænkes ind lige fra brugen af USB-sticks til phishingangreb på medarbejderne. Og lige netop phishingangreb er noget, som DLR Kredit har et stort fokus på.

Vi har haft medarbejdere, som har været ved at falde i phishingfælder, og vi har en enkelt gang oplevet et phishingangreb komme meget tæt på. Derfor stod vi i it-afdelingen bag initiativet om, at DLR Kredit skulle investere i awarenesstræning til medarbejderne,” siger it-driftschef Lars Faber.

Hele processen fra start til slut er forløbet helt smertefrit. IFCR er rigtig gode til at forklare, hvad de gør, og hvad der skal ske.
Lars, Faber, It-driftschef, DLR Kredit

Valget faldt på IFCR, da de tilbyder dansksproget awarenesstræning, som kan styrke medarbejderne i at genkende især phishingmails.

”Vores medarbejdere synes, at Alice og Bob er rigtig underholdende. Begge karakterer er ret sjove og tilpas ‘it-dumme’ til, at alle kan følge med. Platformen er nem at bruge og lettilgængelig, og den muliggør, at vi kan vi målrette budskaberne til medarbejderne – det er trods alt ikke så tit, at medarbejdere i receptionen bliver bedt om at udbetale penge, men så er der andre budskaber, som er målrettet til dem,” siger Lars Faber.

DLR Kredit valgte ligeledes at investere i en række andre it-sikkerhedsydelser hos IFCR, blandt andet pentesting, interne og eksterne sårbarhedsskanninger, en phishingportal og en ”phishingknap”. Med de investeringer har virksomheden konsolideret ydelserne på it-sikkerhedsområdet, og det er et valg, de er rigtig glade for.

”Hele processen fra start til slut er forløbet helt smertefrit. IFCR er rigtig gode til at forklare, hvad de gør, og hvad der skal ske. Vi havde møder, hvor IFCR stillede op med relevante medarbejdere fra de forskellige løsninger, hvor vi talte løsningerne igennem. Som virksomhed blev vi holdt i hånden gennem hele implementeringsprocessen, indtil vi stod med et færdigt produkt, der bare virkede,” siger Lars Faber.

Sikkerhedsydelserne fra IFCR har blandt andet betydet, at DLR Kredit nu har fået et konkret overblik over, hvor medarbejderne er udfordrede på deres it-sikkerhedsviden, og ved at sætte ind og hjælpe medarbejderne, føler de sig som virksomhed nu bedre i stand til at imødegå phishing og hackerangreb.

”Vi er meget tilfredse. Det hele har fungeret så godt, at vi netop har valgt at gentegne kontrakten med IFCR,” siger Lars Faber og tilføjer:

”Ret beset, så gør IFCR, hvad de siger – og det de gør, det virker.”