Pressemeddelelse : Massiv stigning i forsøg på hackerangreb på grund af Coronavirus.

It-kriminelle udnytter den usædvanlige corona-situation og har intensiveret deres hackerangreb mod både internationale og danske virksomheder.

Allerede nu snakker flere økonomiske eksperter om de alvorlige konsekvenser, vi kan opleve ovenpå corona-krisen, men det er ikke fyresedler og faldende omsætning, der udgør den største trussel. Truslen fra kriminelle hackere, der udnytter den ustabile situation er intensiveret og rammer deres angreb nu oveni corona-situationen kan virksomhederne være tvunget til at dreje nøglen om, forklarer ekspert i it-sikkerhed, Jesper Helbrandt.

Vi oplever globalt en enorm stigning i hackerangreb, som vi ikke har set lignende i mange år. Kriminelle hackere udnytter frygten for corona, og de usædvanlige omstændigheder gør, at de har nemmere ved at lykkes. Hos Institut for Cyber Risk er vi meget bekymrede for situationen, som kan tage livet af selv de største og mest solide virksomheder, hvis de rammes af hackerangreb oven i corona-krisen, fortæller han.

Mens mange er i højt beredskab, forsøger at holde afstand til andre mennesker og spritter hænder flere gange dagligt, er vores søgen efter information på nettet om den seneste udvikling i coronasmitten samtidig stødt stigende, og hvor de fleste altså har paraderne helt oppe i den fysiske verden, er der en risiko for at paraderne er sænket en smule hvad angår vores færden på nettet, når vi sidder hjemme i trygge rammer.

I hele verden oplever man lige nu, at hackerne lykkes med at sende såkaldte ’phishing mails,’ hvor de i mange tilfælde oplyser om corona, og hvordan man kan undgå den, i de mails er der så links, som man skal klikke på for at hente mere information, og det er her, det kan gå galt.

Hos Institut for Cyber Risk ved vi, hvor vidtrækkende konsekvenser et vellykket phishingangreb kan få, og hvis vi så lægger Corona situationen oveni, kan det få et uoverskuelige udfald, både for de virksomheder der rammes og potentielt det danske samfund generelt. Vi ved også at uddannelse og awareness træning virker og kan minimere risikoen for at en virksomhed rammes. Derfor har vi besluttet at tilbyde alle virksomheder gratis adgang til vores phishing awareness video så længe coronavirussen hærger vores hverdag. Vi håber, at det kan være med til at minimere vellykkede angreb mod danske virksomheder, fortæller Jesper Helbrandt.

Det er ganske gratis og helt uforpligtende at tage imod tilbuddet. Hos Institut for Cyber Risk håber vi, at så mange som muligt vil tage imod tilbuddet.

phishing.ifcr.dk

Institut for Cyber Risk