Fire dages arbejdssuge, tre måneders erfaringer

af Jesper Helbrandt, IFCR

Nu er det tre måneder siden vi introducerede en model med 4-dages arbejdsuge hos IFCR. Her kommer en update på vores indledende oplevelser.

Selvom jeg har gået og tænkt over dette tiltag igennem i lang tid, og læst alt hvad der kunne støves op, før vi sprang ud i det, var det ikke uden en vis nervøsitet, da det er et meget stort skridt at tage. Indtil videre er jeg glad for at kunne sige, at det bestemt har vist sig at være et meget positivt skridt vi har taget. Vores team er fuld af positiv energi, og fredagene er blevet brugt rigtig godt til at forbedre de fire dage, vi arbejder. Og vi har ikke på noget tidspunkt set et fald i produktivitet.

Alle har anerkendt den positive indvirkning, som 4-dages arbejdsuge har haft på dem individuelt. Et par, har ironisk nok, været lidt forvirret i forhold til at weekenden nu er 3 dage og ikke 2 dage og om det nu var lørdag eller søndag, men det var kun lige de første par uger, herefter er det gået helt fint, og alle ser ud til at have nået en god balance mellem personlig udvikling, refleksion og tænketid, skrivning, læsning, motion, videreuddannelse m.v.

Udfordringer
Fra start har vi haft en antagelse om at det ville tage 9-12 måneder at tilpasse sig fuldt ud, og jeg gætter på, at det nok ikke er helt skævt, da det tager tid at ændre gamle vaner. Der har været bemærkelsesværdigt få virkelige udfordringer indtil videre, vi har kun haft et par mindre bump på vejen, men intet af betydning.

Det er klart, at andre mennesker stadig arbejder om fredagen, så vi har haft et par vigtige møder, som vi har været nødt til at deltage i på en fredag, og vi har haft et par kundeopgaver, hvor det også krævede, at vi var på om fredagen, ligesom vi haft et par telefonmøder, fordi det var det eneste tidspunkt der passede. Alle i teamet har været totalt imødekommende overfor dette, men vi vil stadig prøve at undgå det, hvor det er muligt.

 

Vores kunder har reageret meget positivt: Jeg synes de fleste betragter det som et progressivt træk

 

Telefonerne tages stadig
Ikke overraskende ringer telefonen fortsat om fredagen, men da vi har en aftale med et servicebureau, bliver telefonen naturligvis besvaret og håndteret i det omfang det ikke kan vente til mandag. Men de fleste af vores kunder ringer til os direkte på vores mobiltelefoner, og vi lader naturligvis ikke telefonen ringe uden at tage den, hvis de ringer.

Uventede upsides
Vores kunder har reageret meget positivt: Jeg synes de fleste betragter det som et progressivt træk, og nogle er ligefrem en lille smule jaloux på os. Indtil videre har vi ikke haft en eneste negativ reaktion – hvilket jeg tillægger det faktum, at kunderne kun har mødt positive og overskudsagtige personer fra vores team.

Vi er alle bestemt blevet bedre og mere bevidste på hvordan vi bruger vores tid. Kortere og færre møder, og ikke mindst meget bedre organiserede, når vi har dem. Mere fokus på, hvem der virkelig skal være i hvert møde. Meget bedre planlægning af den kommende uge for at sikre, at vi optimerer vores tid. Ligesom der ikke findes en eneste intern mail, som også er en velkendt tidsrøver.

En bedre måde at arbejde på
Alt i alt er vi indtil videre virkelig tilfredse med, hvordan 4 dages arbejdsuge fungerer for os. Den type arbejde, vi udfører, favoriserer bestemt denne model langt mere end et firma, der er mere volumen eller produktionsfokuseret, vores kunder vil altid få mere ud af en kvalitativ forbedring end en kvantitativ. Jeg formoder, at udfordringerne for andre typer virksomheder er større end vores har været, men jeg er overbevist om, at de fleste vil kunne overvindes med en kombination af nytænkning og omhyggelig planlægning og naturligvis den rette vilje.

 

Nøglen til succes med så stort og omsiggribende projekt er tillid til teamet

 

Gør det til alles ansvar
Første fredag i hver måned bruger vi vores fredag sammen for at fokusere på at forbedre virksomheden og vores arbejde samt deltage i aktiviteter, der hjælper os med at opbygge vores teamkapaciteter. Jeg er sikker på, at der kommer flere forbedringer fra disse fredage, som vi kan anvende i fremtiden.

Nøglen til succes med så stort og omsiggribende projekt er tillid til teamet, hvis tilliden er tilstede skal teamet nok få det til at fungere. Vores team har været enestående med at identificere og aflive de små dårlige vaner, vi havde, og som ikke skabte værdi, men spiste vores kostbare tid, og har alle dermed bidraget med små forbedringer, som gør en stor kollektiv forskel.

Der er rigtig meget forskning, der understøtter vores projekt, og i hele verden er der langsomt flere og flere, der begynder at implementerer 4 dages arbejdsuge, hvilket gør at vi virkelig tror på, at det er fremtiden, vi er begyndt på i IFCR #fremtidenscyberarbejdsplads

Vi har planer om at opnå fire fantastiske dage, og selvom vi stadig har flere ting vi skal gøre og tilpasse tror jeg, vi er tættere på, end vi forventede at være på dette tidspunkt da vi startede for 3 måneder siden.

Vi er så begejstrede for det vi har gang i, og vi tror virkelig, at vi ved at øge vores medarbejders glæde vil øge deres produktivitetsniveauer og kvaliteten af deres arbejde. Som et team vil vi være friskere til at møde de udfordringer, vores 4-dages uge må give og vil altid sikre, at vores kunder får den hjælp, de har brug for.

 

Vil du vide mere om Institut for Cyber Risk?